• Sammy Mahdi

Oekraïne: meer dan 6.000 oproepen beantwoord en 180.000 websitebezoeken na 1 maand

Op 4 maart opende het call center van het Nationaal Crisiscentrum en de Dienst Vreemdelingenzaken naar aanleiding van het conflict in Oekraïne. 1 maand later heeft het call center maar liefst 6.253 oproepen beantwoord. Dat zijn er gemiddeld ongeveer 190 oproepen per dag. Het call center was operationeel onmiddellijk op dezelfde dag als de opening van het eerste registratiecentrum in het voormalige Jules Bordet ziekenhuis in Brussel, amper 1 dag nadat de Europese Unie besloten had tot het activeren van het statuut van automatische bescherming voor vluchtelingen uit Oekraïne.

In het call center zijn 10 call agenten beschikbaar. Ze worden dynamisch ingezet naargelang het aantal oproepen dat verwacht wordt. Op piekdagen werden soms meer dan 400 oproepen per dag beantwoord. De absolute piekdag was 7 maart met 421 beantwoordde oproepen. In het weekend zijn gevoelig minder oproepen te tellen: gemiddeld 66 per dag. De afgelopen week was er een duidelijk daling van het aantal oproepen te merken. Dat loopt gelijk met de lagere instroom van vluchtelingen die genoteerd werd de afgelopen periode.

De website www.info-ukraine.be werd op 1 maand tijd 179.367 maal bezocht sinds 4 maart.

Het call center en de website werden opgericht om informatie te verlenen over het onthaal, registratie en begeleiding van vluchtelingen uit Oekraïne in België. Ze zijn bestemd voor Oekraïners die vragen hebben over hun verblijf in BE, voor particulieren die hulp en opvang aanbieden, maar evenzeer voor lokale besturen die vragen hebben.


We wisten bij de start van de crisis in Oekraïne dat de nood aan informatie bij vluchtelingen, burgers en lokale besturen heel groot zou zijn. We hebben dan ook onmiddellijk een call center geopend en samen met het crisiscentrum en andere overheidsdiensten de website info-ukraine.be opgericht. Op die manier hebben we bijzonder veel mensen kunnen helpen met vragen rond registratie, opvang of het statuut van automatische bescherming. Officiële informatiekanalen van de overheid zijn bijzonder belangrijk om mensen correct te informeren en mogelijk misbruik te voorkomen, 

zegt Staatssecretaris Sammy Mahdi.